mitt namn är rachel Corrie

idag mindes jag en pjäs jag såg för några år sedan. jag vet inte varifrån det kom, men känslan av att sitta på stockholmstadsteater och bli berörd av en enda människa på en liten scen sköljde över mig.

jag och jeanette såg "mitt namn är Rachel Corrie". om en ung tjej som ville förändra världen, och dog för sin sak genom att bli överkörd av en tank när hon försökte hjälpa människor. efter att vi sett pjäsen så visste jag att det var med den jag ville söka teaterhögskolan. och sundsgården. så jag letade, men kunde inte hitta den någonstans. så jag ringde stadsteatern i stockholm, dom kopplade mig vidare till tusen andra anställda och tillslut fick jag ett danskt nummer, till företaget som översatt pjäsen. och jag, darrig och nervös, ringde och försökte förstå danskan. men jag kunde förstå lite och förklarade varför jag ville ha pjäsen och hur den verkligen påverkat mig, och så gav jag min maialdress och hoppades att dom skulle höra av sig. bara dagen efter fick jag detta i ett mail:

Hermd RACHEL CORRIE.
Hels og lykke.

och hela pjäsen. och jag läste den, valde ut min monolog. och sökte. kom inte in på teaterhögskolan, men på sundsården. vilket jag är fantastiskt glad för.

men den här pjäsen. om jag någongång får chansen vill jag spela den. ha en regissör som hjälper mig och guidar mig, men jag vill göra den. spela Rachel Corrie och försöka få in henne under mitt skinn. och lära sig en 60 sidor lång monolog blir en utmaning!


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh, vad fint. Ja det hoppas jag verkligen du får chansen att göra någon gång min vän!

Postat av: preston "bodie" broadus

tänk va, det känns som om det där var hundra år sen

2010-03-12 @ 17:47:15
URL: http://invein.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback