tandläkarskräck

jag lider av en ganska utbredd folksjukdom som i folkmun kallas tandläkarsräck. Det är inte en farlig sjukdom, den smittar inte, men den är jobbig för den som har den. Om man skulle slå upp den i något läkarlexikon är jag säker på att det skulle stå något som liknade det här:

tandläkarskräck : (tandus latium skrackos) drabbar dem som har oturen att ha en dålig tandläkare eller bara är rädd för att någon ska pilla och skrappa och borra i munnen på en.

jag har alltid fasat över att gå till tandläkaren, och det har inte blivit bättre med åren. När jag var yngre hade jag världens bästa tandkläkare som gav en klistermärken efter varje undersökning och som verkligen tog det lungt med borren. Sen slutade hon och jag fick en ny, inte alls lika snäll och fin, tandläkare utan en som verkade tycka det var kul att borra i mina tänder, kul att se paniken i mina ögon. (okej, jag överdriver, men det är så det känns när jag ligger i tandläkarstolen med en persons händer och en massa verktyg i munnen)

så idag var det dags för ett tandläkarbesök, något jag fasat över i några veckors tid. Jag tog min cykel och cyklade ner till mottagningen, och möttes av en glad och lite nervös tandsköterska som skulle undersöka mina tänder. och det gick smärtfritt, hon förstod min rädsla och berättade vad hon gjorde med alla tortyrredskap. Sen så kom en riktig tandläkare in, hej jag är tandläkarAndres, och kollade tänderna. Och det gick bra det med.

 men det värsta är, jag ska tillbaka dit på tisdag nästa vecka för att laga ett hål. och jag vill inte, för även om denna gång var fantastiskt lungt och jag slapp bita på naglarna, så gillar jag inte tandläkare. absolut inte. SLUTA GRÄVA I MIN MUN OCH BORRA I MINA TÄNDER, DOM GILLAR DET INTE !

Kommentarer
Postat av: Elin

Men det är ju asbra att någon faktiskt VILL stoppa sina händer i din mun ju!!! Tänk om alla gick runt med bruna tänder och stora gluggar bara för att ingen ville pilla i någon annans mun! :) Kolla på en skräckfilm med tandläkartema innan du går dit så kanske den lilla borren inte verkar lika hemsk. MOAHAHAHHAHAHAHAHA!!!

See you soon! PUSS

Postat av: Anonym

Tur att man aldrig har haft ett hål i hela sitt liv, hittills. Nu blev jag lite nojjig, peppar peppar ta i trä.

2007-10-16 @ 19:09:09
URL: http://jeanettebarasanning.blogg.se
Postat av: Pernilla

Åhh du fattar inte vad jag håller med! Tandläkarskräcken kommer snett efter Harkrankskräcken för mig. HATAR DET! Alltid lika nervös. Och när jag ligger där kan jag inte hålla silla mina fötter och jag pelar naglarna och sånt hela tiden. Var inte alls sån när jag var liten. Det kom efter femman när jag slog ut tand rätt rejält. Efter det gråter jag nästan varenda gång. Började gråta en gång i skolan för att jag bara skulle snacka med en tandläkare om min tandprotes Emma (min kompis fick krama mig) mina kompisar trodde nog att någon hade dött! Och jag ska dit den 22!

2007-10-16 @ 21:45:03
URL: http://peerniilla.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag gillar tandläkaren. Faktum är att jag längtar efter ett tandläkarbesök.

2007-10-16 @ 22:10:09
URL: http://alvafelicia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback