något måste ju göras.


           något måste man ju göra. .
www.sida.se
det finns så mycket bra man kan göra. så mycket man kan syssla med. så mycket man kan göra för att hjälpa. för människor dör i vår värld. människor svälter.

"Den som nästan alltid är hungrig, otrygg och maktlös är fattig. De som inte kan gå till doktorn när de är sjuka, skicka sina barn till skolan eller känna sig säkra i hemmet och på jobbet är fattiga"

Som det är nu svälter 800 miljoner människor och tio miljoner barn dör varje år före fem års ålder. Omkring 40 miljoner människor lever med hiv/aids.
På SIDAS hemsida står det om hur mycket det kostar att utrota fattigdomen. och jag tycker det är skrämmande hur "lite" det handlar om.
för, det kostar inte så mycket som man kan tro. Det är svårt att veta exakt, men FN-organet UNDP har till exempel räknat ut vad det skulle kosta att ge alla fattiga människor grundläggande social service, som hälso- och sjukvård samt utbildning. Kostnaden uppskattades 1997 till att bli ungefär 40 miljarder under tio år.

Det skulle kosta ytterligare 40 miljarder att höja de fattigastes människornas inkomster till en nivå där de inte längre är extremt fattiga. Sammanlagt utgör det en halv procent av de globala inkomsterna i världen under ett år, eller ungefär vad världens sju rikaste personer ägde tillsammans 1997. Verkar det för dyrt?

Om jag ska vara ärlig så gör jag inte så mycket för att välfärden i världen ska bli så rättvis och jämlik som möjligt. Jag köper nästan alla mina kläder på HM, trots att jag vet att det kanske inte är världens bästa löner för tillverkarna. Oftast köper jag inte rättvisemärkta varor - istort sett alltid.
Men för att ändra levnadsvilkoren så behövs det att alla gör något. något litet.. .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback